Sidste år lavede vi radikale analyse på oppositionens budgetter. Det gør vi radikale også i år. Sidste års analyse kan læses under menupunktet Fantasimillioner her på siden. Sidste år reagerede en borger på følgende vis, da han have læst Radikale Venstres budgetanalyse af bl.a. venstrefløjens og Østbroens budgetter. Sidste år kunne følgende citat læses:
“En borger, som har haft en karriere indenfor den finansielle sektor, der har læst analysen har givet følgende ord med på vejen om analysen, citat: “Tak for interessante og bearbejdede materiale om listernes, herunder Østbroens finansiering af Randers kommune. Et materiale som jeg har været glad for at læse og et værk, som har givet mig mere indsigt i økonomien i Randers, i de kommende år.
Såfremt de mange tal – og jeg har ikke grund til at tro andet – er valide, er det skræmmende læsning og perspektiverne er rystende” citat slut.
Borgeren og tidligere medarbejder indenfor den finansielle sektor Peder Vagn Poulsen gentager gerne ordene i år.
Radikale Venstre går til valg på: “Fremtidens Randers kommune. Det er os alle.
Vi ser gerne brede budgetforlig i fremtidens Randers kommune i næste valgperiode. Skal den ambition kunne lade sig gøre er der ikke nogen tvivl om, at Østbroen fremover må justere deres økonomiske politik. For når man læser deres budgetforslag for årets budget, så kan det kun konstateres, at man ikke kan indgå i et stort budgetforlig med Østbroen, hvis listen forsat tror man kan budgettere med fantasipenge i den grad som listen gør i årets budget og sidste års budget (se menu Fantasimillioner her på siden). I alt 683 millioner fantasi-kroner i Budget 2026 – 2029 fremgår det af nedenstående analyse.
Ovenstående opfordring skal ses som en venlig ment tanke intet andet.
Altså. Hvis Østbroen vil med i fremtidige budgetter må de billedlig talt kravle ned af det træ de har siddet i – Radikale Venstre håber de gør det… for helhedens skyld.
Læs nedenstående analyse:
Østbroen fremlægger den 9. oktober år 2025 deres bud på budget 2026 – 2029. Radikale Venstre har lavet en kort analyse på Østbroens budgetforslag.
Sidste år lavede Radikale Venstre et faktatjek af Østbroens væsentligste finansieringskilder. I faktatjekket var det finansieringen bag Østbroens budget 2025 – 2028 der blev analyseret.
I analysen blev brugen af fantasipenge anskueliggjort. Med fantasipenge menes finansierings-tiltag i budgettet, der reelt ikke er realistisk i den virkelige verden.
Sidste år benyttede Østbroen sig af knap 625.000.000 fantasi-kroner, og i år benytter Østbroen sig af 683.000.000 fantasi-kroner. En stigning på knap 10 procent. Klart så mange fantasimillioner kroner gør, at Østbroen i sit budget kan indlægge mærkbare velfærds forbedringer og skrue pænt meget op for anlæggene i deres (igen meget urealistiske) budget, sammenlignet med forligskredsens budget.
KORT TALANALYSE AF ØSTBROEN BUDGET 2026 – 2029
Nedenstående ses figur 1 og 2. De to figurer viser Østbroens brug af fantasimillioner. Det skal bemærkes, at listens forslag om at droppe solnedgangsklausulen med hensyn til 0,2 procentskatte stigningen er ok, og ikke medtages som fantasimillioner kroner i denne analyse.
I figur 1 ses at der er syv overordnede grupper af fantasipenge. Det er
Administration, Reduktion af ejendomsportefølje, Klimabro, Ledelseslag 1-5 og komm. P-hus Brotoften, Sygefravær inv model, Flodbyen. I figuren fremgår hvor mange fantasimillioner de enkelte grupper udgør i hvert af de fire år.
I figur 2 ses samlede fantasipenge i hvert af de fire budget år.
Af de to figurer ses, at Østbroen som nævnt ovenstående i alt bruger ca. 683 fantasimillioner i deres budget 2026 – 2029.
Nedenstående er der tilføjet en figur 3, hvor Østbroens brug af fantasimillioner kroner sammenlignes med budgetkredsens.
Figur 1: Syv overordnede grupper af fantasipenge.

Figur 2: samlede fantasipenge i hvert af de fire budgetår

Af figur 3 sammenlignes brugen af fantasikroner hos henholdsvis Østbroen og forligskredsen i deres Budget 2026 – 2029. Østbroen benytter sig af 683.000.000 fantasikroner, mens forligskredsen må vurderes at have 4.600.000 kroner, der må benævnes fantasipenge. Altså forligskredsens brug af fantasipenge udgør ca. 0,7% af Østbroens.
I år har forvaltningen indlagt et Ekstraordinært finansieringstilskud i basisbudgettet i de tre overslagsår; på 26,6 millioner kroner årligt i hvert af de tre overslagsår. Sidste var dette tilskud ikke indlagt i basisbudgettets overslagsår – men nu vurderer forvaltningen det er ansvarligt at gøre. Forligskredsens lægger uden argumenter 4,6 mio. oveni det finansieringstilskud indlagt i basisbudgettet 2036 – 2029… derfor lidt fantasi her.
Nb. Østbroen har i en mail til forvaltningen stillet skarpt på ekstra renteindtægter hos forligskredsens budget på ca. 7 mio. kroner. Udgangspunktet er at renteindtægters prognoser er baseret på renteforventninger, altså skøn. Kan derfor ikke defineres klart som fantasipenge. Gør vi det alligevel vil forligskredsen fantasipenge (12 mio. kr.) udgør blot 1,8% af Østbroens brug af fantasimillioner.
Figur 3: brug af fantasikroner hos Østbroen og forligskredsen i deres Budget 2026 – 2029

Lidt fakta:
Østbro-anlægsprojektet er en kendsgerning, penge kan derfor ikke bruges til finansiering i et budgetudspil ( 269 mio. kr.).
At spare massivt på administration er ikke muligt ( 54 mio. kr.)
Investeringsmodel sygefravær tanker uden reelt indhold (35 mio. kr.)
Salg af kommunale ejendomme som finansierings kilde er ikke-realistisk (98 mio. kr.). Kommunale mursten kan ikke sælges så hurtigt…frigive penge så hurtigt. Hvad med udgifter til leje af bygninger efterfølgende… hvor ses de i Østbroens budgetforslag? SES ikke.
Flodbyen droppes, ikke realistisk i forhold til kontrakter mm. (59,5 mio. kr.)
P-hus Brotoften er langt fremme i planlægningen, og kan ikke stoppes (30 mio. kr.)
Ledelseslag og kommunikations afdeling besparelser er anselige beløb… er ikke muligt i den virkelige verden (138 mio. kr.)
Østbroens Budget 2026 – 2029 er ikke sund fornuft, som listen selv mener – det var deres Budget 2025 – 2028 heller ikke.
Med god vilje kan man vurdere, at en lille del af besparelserne hos Administration samt hos Ledelseslag og Komm. kan lade sig gøre… men Østbroen skyder laangt over målet på de to poster (og bekymrer sig slet ikke om negative følgevirkninger, hvis besparelserne gennemføres). Flere argumenter der bidrager til at atomisere Østbroens budget findes i Analysen 2025 – 2028, da det er samme set up Østbroen benytter i Budget 2026 – 2029… derfor kan en række argumenter genbruges. Se evt. menuen Fantasimillioner her på siden.
Gentager. Østbroens mange fantasimillioner giver selvfølgelig et kæmpe råderum til en stor stigning i anlæg og forbedringer af velfærden til borgerne. Men de må vurderes, at være ikke-realistiske at gennemføre – disse urealistiske velfærds og anlægs-tiltag i Østbro- budgettet kunne så listes her. Det udelades… det kan læseren selv vurdere ved at dykke ned i Østbroens Budget 2026 – 2029.
Hvis du vil have et indblik i Østbroens budgets indhold TRYK HER
Ligesom ved Budget 2025 – 2028 analysen kan det konteres, at Østbroen ikke holdes uden for budgetforhandlingerne, som deres byrådskandidater og medlemmer gerne påstår. Listen er deres egen værste fjende med hensyn til den manglende indflydelse… med hensyn til de ikke i de fire år har siddet med ved bordet hvor ting besluttes.
I år kiggede var de inde at vende der forhandlinger foregår, men manglede modet da det blev alvor.
