Kategorier
Politik

Byrådsmøde i dag

Kl. 16.00 i dag er der byrådmøde. I alt 31 dagsordenpunkter er på dagsordenen. Bl.a. Nordic Waste tillægsundersøgelsen, der ses i sag 233.

Læs dagsordenen TRYK HER

Se byrådsmødet live TRYK HER

Byrådsmødet i dag er det sidste, før Randers byråd går på en velfortjent politisk sommerferie. Første byrådsmøde efter sommerferien er dateret den 24. august, og mødet begynder som altid kl. 16.00.

Kategorier
Politik

Ugen der gik på RV-avisen for Randers kommune

RV-avisen for Randers kommune

Ugen der snart er forbi, havde to højdepunkter. De to indlæg med Poul Rubach og Hans Toftdahl.

Her er hvad der hændte i uge 25 her i avisen:

Mandag den 15. august: Ændringsforslag fra ABVs skæbne – vedrørende butikker + en artikel mere.
Tirsdag den 16. august: Reserveret. Konference om fremtiden Randers kommune IDAG
Onsdag den 17. august: Rubach raser – troede det nye flertal lyttede til borgerne
Torsdag den 18. august:Fantastisk konference om Randers kommunes fremtid + en artikel mere.
Fredag den 19. august: Toftdahl: Tilfreds med regeringen – forundret over Randers-borgmesteren.
Lørdag den 20 august: Første økonomiske status gøres.

RV-avisen for Randers kommune – nyheder på en radikal anderledes måde.
Kategorier
Politik

Første økonomiske status gøres

RV-avisen for Randers kommune

På det kommende byrådsmøde giver forvaltningen første økonomiske status for budgetåret 2026.

Forvaltningen sammenfatter på følge de måde: Forventet regnskab pr. 31. marts 2026 viser på baggrund af de indmeldte forventninger fra fagforvaltningerne et overskud på ordinær drift på 193,4 mio. kr. De skattefinansierede anlægsudgifter forventes at udgøre 225,2 mio. kr. Resultatet af ordinær drift og anlæg forventes dermed samlet set at blive et underskud på 31,9 mio. kr.

Hertil nævnes i sagen, at det på nuværende tidspunkt er det likviditetsmæssige resultat forværret med 102 millioner kroner, end forventet.

Social og arbejdsmarkedsudvalget er stadigvæk et område der presser kommuneøkonomien. I sagen læses citat: “ Det forventede resultat inkl. den overførte gæld udgør dermed en gæld på 44,8 mio. kr. ved udgangen af 2026.

Alt i alt er kommunens økonomi under pres. Måske, der er tikkende økonomiske bomber. F.eks. på beskæftigelses området… hvor regimet dikteret fra landsplan nu udfoldes. Der gås ikke mere i dybden i denne mini analyse… vi er jo kun nået til den 31. marts.

Under alle omstændigheder kan der godt konkluderes, at budgetforhandlingerne til efteråret nok ikke giver meget rådighedsbeløb.., med mindre der kommer en positiv økonomisk bombe under kommuneforhandlingerne – forstået således kommunerne gives mange flere penge, end forventningen er i skrivende stund.

NB. I går blev den økonomiske aftale mellem KL og regeringen offentliggjort. Mere om aftalens konsekvenser for Randers kommune kan læses her i RV-avisen for Randers kommune; i næste uge.

Kategorier
Politik

Toftdahl: Tilfreds med regeringen – forundret over Randers borgmesteren


RV-avisen for Randers kommune

Mangeårige formand for Radikale Venstre i Randers kommune Hans Toftdahl, er meget tilfreds med at Radikale Venstre igen er regeringsbærende parti – for første gang i 11 år.

Regeringen består af vi radikale, Socialdemokratiet, Moderaterne og Socialistisk Folkeparti. Den tidligere radikale lokalformand tænker, at ABFM-regeringen kan holde i det meste af valgperioden. Kun giver Pia Olsen Dyhrs rådgiver-eskapade visse panderynker, for man må stille spørgsmål om SF og Olsen Dyhr reelt er klar til at påtage sig regeringsansvaret… smil er ikke nok, når svære regerings beslutninger skal tages i årerne der kommer, bemærker Toftdahl tørt, men tilføjer han er mest optimist omkring den nye regering.

Som farfar og morfar bifalder Toftdahl, at en markant grøn omstilling nu iscenesættes. Det er godt for mine børnebørn og deres børn. Det skal være ambitiøst… klima og det grønne i regeringsgrundlaget, det er med stor pil op. Det har vores alle sammens klode brug for.

Når SF er med i en regering er det klart, at man som socialliberal kan blive nervøs for den økonomiske ansvarlighed – jeg tænker, Marin Lidegaard og co er garanten for, at økonomisk ansvarlighed bliver en grøn tråd i Danmarks grønneste regering nogensinde.
Det skuffer den tidligere B-lokalformand, at Venstre og de konservative ikke vil tage ansvar… i de her for Danmark vigtige og meget udfordrende tider. Toftdahl tænker, at Venstre og de konservative er nødt til at påtage sig rollen som sikre støttepartier i udenrigs og sikkerhedspolitikken. Det forventes af den fornuftige del af højrefløjen, vurderer den tidligere lokalformand.

Daværende lokalformand Hans Toftdahl overrækker Marianne Jelved blomster – da Jelved besøgte Gjerlev medio 2010 erne.

Personligt er jeg glad for, at regeringen indeholder Martin Lidegaard, Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen. De tre politikere kendetegnes ved at være de tre folketingspolitikere, der har klart mest politisk substans af alle 179 folketingsmedlemmer… de kan deres politiske håndværk fuldstændigt. Godt de alle sidder i regerings-sædder – har tunge politiske poster – i de svære tider vi lever i.

Enhedslisten, ser den tidligere formand som det vigtigste støtteparti, og de er langt at foretrække, frem for højrefløjens mørke partier – Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne.

Godt for os alle, at Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne ikke er med i regeringen, er uden for indflydelse. Deres populisme og mangel på politisk dybde har Danmark ikke brug for, hverken i nutid eller fremtid. Messerschmidts parti burde hedde DPF – Danmarks populistiske Folkeparti, griner Toftdahl.
I den verden vi lever i år 2026, er DF og DD ikke en del af løsningen for danskerne, så er det forresten ligegyldigt, om man bor i storbyerne eller på landet.

Internationalt
Aldrig i min levetid, har der været så meget brug for de internationale konventioner, som i den verden vi lever i nu. Vores nyindsatte grønne progressive regering står vagt om disse. Godt! Det bør danskere værdsætte – den internationale retsordens bevarelse skal vi kæmpe for, på samme måde, som vi siger vi må gøre med grundlovens ord og indhold; demokratiet… for et lille land som Danmark, er fastholdelse af det internationale retssamfund en meget vigtig ‘“sikkerheds-søjle”, i nutid og i fremtiden.

Lokalt
Toftdahl kan ikke lede være med at slutte af med en humoristiske bemærkning med lokalpolitisk indhold… det er da sjovt, at iagttage den meget forskelligartede måde, som Pia Olsen Dyhr og Randers` nye borgmester Rosa Yde-Lykke vurderer de politiske partiers værdier og politik.
Pia danser med et par partier i midten og et lyserødt socialdemokrati. Rosa derimod, hun har valgt at danse med er par meget mørke røde partier på den yderste venstrefløj, et par sorte partier på den yderste højrefløjen; og så et enkelt ganske mørkeblåt parti – er Rosa Yde-Lykke politisk farveblind?…klukker og spørger den tidligere læge og formand for Radikale Venstre i Randers kommune… og det med et radikalt stort glimt i øjet.
Toftdahl har svært ved at se noget politisk rationele med hensyn til SF-Randers’ valg af samarbejds- og konstitueringspartnere – ud over partiet for enhver pris ville have borgmesterposten… og kun det.

Toftdahl: Hånden på hjertet – Randers-borgmesteren må være politisk farveblind…

Kategorier
Politik

Spændende interview i morgen – med Hans Toftdahl

RV-avisen for Randers kommune

I morgen kl. 9.09 udkommer der en artikel, hvor Hans Toftdahl tidligere formand for Randers kommune kommenterer bl.a. på, hvad han tænker om den nye regering, endelig med radikal deltagelse.

Toftdahl har meget på hjerte. I samtalen kommer han ind på den nye regerings holdbarhed, internationale forhold inddrages i vurderingerne, og den rutinerede radikaler kan selvfølgelig ikke lade være med at komme med lokalpolitiske kommentarer.

Glæd dig til i morgen kl. 9.09.

Glæd dig til i morgen – Toftdahl taler ud.
Kategorier
Politik

Fantastisk konference om Randers kommunes fremtid


RV-avisen for Randers kommune

Tirsdag var der konference om Fremtidens Randers kommune i Arena Randers, som annonceret flere gange her i RV-avisen for Randers kommune… nu angriber vi (vores fællesskab) de udfordringer og muligheder som er listet i Hvidbogen.

Det var en meget succesfuld dag. Mere en 400 borgere kiggede forbi… og det var for at deltage og bidrage, det var tydeligt for enhver. Stor ros gives vi radikale i Randers kommune.

Efter de indledende ord, skulle borgerne deltage i to såkaldte breakouts-sessions.

Læs program TRYK HER

Blandt deltagerne kunne der iagttages borgere fra foreningslivet, erhvervslivet, politiske partier og heldigvis også mange fra gruppen hr. og fru Danmark. Unge kunne der godt have været flere af.

I sessionerne var der inviteret folk med viden, til at give inputs og sparring. Fint. Her kan nævnes Jesper Bo Jensen, Lars Krarup, Christian Degn.

Jesper Bo Jensen – på banen i session 2 vedrørende bosætning.

I sessionerne kom deltagerne selvfølgelig selv på banen med deres ideer og tanker. Som der kunne læses på kommunens trafikreklamer – fra ideer til handlinger. Den del var vel den vigtigste del af alle programpunkter – det er den kilde, som vi håber giver mange gode ideer, vi kan handle på i årerne der kommer.

Udfordringer, muligheder og styrker i Randers kommune kan læses i Hvidbogen. Har du brug for lige at gense dem TRYK HER

Det er klart, at der på dagen blev nedskrevet mange ideer og input fra de mere end 400 borgere. Ingen tvivl om, at Randers kommune plukker nogle stjerne… til gavn for fremtiden, både på kort og meget lang sigt.

Fremtidens Randers kommune skabes ikke på få år, det er et mange års projekt. Der kommer svære beslutninger, modige beslutninger, spændende tiltag, og løbende vil nye ideer og tanker dukke op. Som det radikale ikon Marinanne Jelved ofte udtrykte sig om politiske udfordringer – det er et langt sejt træk.

Sammen skal vi fremtidssikre vores kommune. Søsatte fremtids-projekt tager et årti eller to, men vi skal tage fat NU. Det, at vi nu iscenesætter Fremtidens Randers kommune betyder ikke, at vi har flere penge at gøre godt med på den korte bane… men “kommune-kagen” skal øges i årerne der kommer, fordi vi i fællesskab nu skal gøre Randers kommune dygtigere på mange parametre.

Radikale Venstre ønsker alle god arbejdslyst i tiden der kommer – arbejdet for Fremtiden Randers kommune er ikke slut med konferencens afholdelse, det er kun lige begyndt… for hele kommune fællesskabet.

På billedet ses formanden fra Randers FC og direktøren fra lokale DI.

Radikale Venstre deltog også, nemlig ved formand Søren Mikkelsen og bestyrelsesmedlem Anne Bisgaard; og selvfølgelig også Mogens Nyholm.
Vores valgforbunds partnere fra Kristendemokraterne havde sendt tre af deres bestyrelses medlemmer, nemlig Flemming Østergaard, Max Munch og Jensa Ottesdottir.

Flemming, Max og Jensa lytter, og deltager aktivt med ideer dagen.