Kategorier
Politik

Randers: Blåt byrådsflertal stemmer ulovlighed igennem

RV-avisen for Randers kommune

Endelig kan man for alvor se en ny retning, som SF-Randers og konstitueringsflertallet proklamerede om morgenen , dagen efter valget.

Den nye retning handler om natur og lovgivning. De blå partier træder på naturen, og overtræder kongerigets love – og det bevidst. Træder på enestående natur.

Misseren handler om, at der er dele af bådfolket der klager deres nød, fordi der både ikke kan sejle i i Gudenåen vande mellem Randers og Langå. Det har fået Venstre til at tage sagen op… hvilket selvfølgelig er ok.

Til gengæld er det ikke i orden, at stemme et Venstre forslag igennem, som forvaltningen vurderer er ulovlig. De ønsker vores flod grødebeskæres og oprensning af sand, så bådejerne der har for dybe både, kan sejle på Gudenåen vand. Det har de blå partier – som eller altid italesætter landets love skal overholdes – nu taget initiativ til, at Randers Byråds flertal begår et eklatant lovbrud…. Hvorfor så nu det? Forvaltningen redegør for lovbruddet i et notat.

Blåt flertal… frækkere end politiet tillader?

For at kunne give tilladelse til en oprensning skal Kommunen træffe afgørelse inden for følgende lovgivningsområder

  • Naturbeskyttelseslovens § 3
  • Habitatdirektivet Natura 2000
  • Habitatdirektivet bilag IV-arter
  • Vandrammedirektivet – indsatsbekendtgørelsens § 8

Et faktum som klagenævnet også fremhæver i deres afgørelse, hvor klagenævnet bemærker, at der påkræves en § 3 vurdering og vurderinger i henhold til international beskyttelse.

Da disse lovgivninger og klagenævnets praksis inden for disse lovgivninger er meget restriktiv, er det forvaltningens vurdering, at det ikke er muligt at give tilladelse til, at Randers kommune kan gennemføre en oprensning.

Ikke nok med de blå begår et eklatant lovbrud. De stiller et forslag uden at anvise finansiering. Det er heller ikke noget man kan kalde borgerligt tråd. Forvaltningen nævner partiernes forslag vil koste i millionklassen.

Forvaltningen forslår et alternativ, nemlig afmærkning af sejlrenden (der i givet foretages et par gange om året), til en pris på 50.000 – 100.000 kroner.

Nej tak til afmærkning af sejlrenden fra Venstre, Dansk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Erik Bo Andersens Østbroen.
Nævnte partier er enige om lovbrud og forbrug af penge i millionklassen – samt de er ligeglade med forringet kvalitet af flodens natur og fauna.
Frank Nørgaard udvalgsformand for Miljø og Teknik – og dermed naturen i Randers kommune – markerede sin støtte til forslaget med ordene, at vores flods fisk nok er ligeglade med hvor højt de svømmer. Ordene kan kun ses som foragt for natur og fauna, som et negativt natursyn hos den af flertallets valgte naturvogter.

Randers kommunes smukke flod.

“Tillykke” til det blå flertal – endelig ses konturerne af en den ny retning, de (undtagen Venstre) sammen med SF-borgmesteren har bebudet vil komme.

SF- Randers – ja de ser nu et byrådsflertal, hvor de ikke er med. Ser vi allerede konturerne til et fremtidigt budgetflertal? – uden om borgmesterpartiet. Ind til videre blæser svaret i vinden…

Læs sagen om lovbrud TRYK HER

DF’s Frank Nørgård – tilfører klart kommunen et vildere Randers… byråd.

Kategorier
Politik

I morgen kan du læse om, at et byrådsflertal begik lovbrud i går.

RV-avisen for Randers kommune

I morgen kl. 9.09 udkommer en artikel om, at et flertal i Randers byråd, bevidst valgte at begå lovbrud på byrådsmødet mandag.

Så tjek RV-avisen i morgen.

Byrådsflertal i går – frækkere end politiet tillader.

Kategorier
Politik

Randers Amtsavis mandag – fokus på Harridslev


RV-avisen for Randers kommune

I går var havde Randers Amtsavis fokus på nogle små røde pæle i Harridslev. En lokal borger havde bragt en journalists opmærksomhed.

Som det læses i artiklen i Randers Amtsavis, så vidste en lokal Harridslev borger udmærket, hvad de mange små røde pæle handler om. Nemlig radikale Poul Rubach. Hvorfor ved Poul Rubach dette? Ja, det er der en såre enkel forklaring på, smil.

Forklaringen er nemlig den, at projektet “de røde pæle”, er et projekt der i tidernes morgen er født i kørelærer Poul Rubachs hoved. Poul har i flere år påpeget, at der er et stykke vej i Harridslev, der var trafikfarlig… for voksne som skolebørn. Poul Rubach har boet i byen i flere årtier… oprindeligt fra Sydbyen i Randers.

Poul Rubach: Om ikke så længe trafiksikres her på Vangvej – endelig.

Rubach er jo en rutineret radikaler, og det var ved en budgetforhandling, at Radikale Venstre – på Pouls gode rådgivning – sørgede for projektet blev kom i kommunebudgettet. Projektet har ligget og ventet i basisbudgettet en del år… men nu, indrømmet med en for stor forsinkelse fra forvaltningens side) , ja så anlægges nu en markant mere trafiksikker vej (og skolevej for børnene) i Harridslev.

Der bliver en “2 minus 1 vej” på Vangvej; og et fortov på Sagavej var en del af pakken Radikale Venstre spillede ind med. Sagavej ER anlagt, udtaler Poul Rubach til RV-avisen for Randers kommune.

Så gode borgerne i Harridslev. I har i den grad noget at takkePoul for i den her sag – men den ære, er altid beskedne Poul Rubach, alt for beskeden til at tage æren for… Hvis ikke Rubach havde bragt trafiksikringen i Harridslev på bane, ja så ville den nok aldrig have set dagens lys…

Summa summarum. Radikale Venstre i Randers kommune, takker Rubach for god politisk rådgivning, gode udspil og kommentarer. Ikke kun i den her sag, men i det hele taget.

I parentes bemærket. I sidste uge var Poul Rubach også ude at kæmpe Harridslevs sag her i RV-avisen for Randers kommune. Her drejede det sig om et beslutningsforslag omkring, at kommunen skal blive bedre til at understøtte dagligvarebutikkerne i de mindre byer. Myndigt og men skarpe formuleringer i den sag blev givet, af den gode Harridslev borger. Rubach er rasende over SF, DF, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Velfærdslisten, de konservative, Liberal Alliance samt Erik Bo Andersen Østbroen forpurrede en rigtig god idé for de mindre byer.

Læs artikel om butikkerne TRYK HER

Rubach – tilbageværende butikker i de mindre byer er livsnerver og vigtige for fællesskabet.
Kategorier
Politik

Byrådsmøde i dag

Kl. 16.00 i dag er der byrådmøde. I alt 31 dagsordenpunkter er på dagsordenen. Bl.a. Nordic Waste tillægsundersøgelsen, der ses i sag 233.

Læs dagsordenen TRYK HER

Se byrådsmødet live TRYK HER

Byrådsmødet i dag er det sidste, før Randers byråd går på en velfortjent politisk sommerferie. Første byrådsmøde efter sommerferien er dateret den 24. august, og mødet begynder som altid kl. 16.00.

Kategorier
Politik

Ugen der gik på RV-avisen for Randers kommune

RV-avisen for Randers kommune

Ugen der snart er forbi, havde to højdepunkter. De to indlæg med Poul Rubach og Hans Toftdahl.

Her er hvad der hændte i uge 25 her i avisen:

Mandag den 15. august: Ændringsforslag fra ABVs skæbne – vedrørende butikker + en artikel mere.
Tirsdag den 16. august: Reserveret. Konference om fremtiden Randers kommune IDAG
Onsdag den 17. august: Rubach raser – troede det nye flertal lyttede til borgerne
Torsdag den 18. august:Fantastisk konference om Randers kommunes fremtid + en artikel mere.
Fredag den 19. august: Toftdahl: Tilfreds med regeringen – forundret over Randers-borgmesteren.
Lørdag den 20 august: Første økonomiske status gøres.

RV-avisen for Randers kommune – nyheder på en radikal anderledes måde.
Kategorier
Politik

Første økonomiske status gøres

RV-avisen for Randers kommune

På det kommende byrådsmøde giver forvaltningen første økonomiske status for budgetåret 2026.

Forvaltningen sammenfatter på følge de måde: Forventet regnskab pr. 31. marts 2026 viser på baggrund af de indmeldte forventninger fra fagforvaltningerne et overskud på ordinær drift på 193,4 mio. kr. De skattefinansierede anlægsudgifter forventes at udgøre 225,2 mio. kr. Resultatet af ordinær drift og anlæg forventes dermed samlet set at blive et underskud på 31,9 mio. kr.

Hertil nævnes i sagen, at det på nuværende tidspunkt er det likviditetsmæssige resultat forværret med 102 millioner kroner, end forventet.

Social og arbejdsmarkedsudvalget er stadigvæk et område der presser kommuneøkonomien. I sagen læses citat: “ Det forventede resultat inkl. den overførte gæld udgør dermed en gæld på 44,8 mio. kr. ved udgangen af 2026.

Alt i alt er kommunens økonomi under pres. Måske, der er tikkende økonomiske bomber. F.eks. på beskæftigelses området… hvor regimet dikteret fra landsplan nu udfoldes. Der gås ikke mere i dybden i denne mini analyse… vi er jo kun nået til den 31. marts.

Under alle omstændigheder kan der godt konkluderes, at budgetforhandlingerne til efteråret nok ikke giver meget rådighedsbeløb.., med mindre der kommer en positiv økonomisk bombe under kommuneforhandlingerne – forstået således kommunerne gives mange flere penge, end forventningen er i skrivende stund.

NB. I går blev den økonomiske aftale mellem KL og regeringen offentliggjort. Mere om aftalens konsekvenser for Randers kommune kan læses her i RV-avisen for Randers kommune; i næste uge.