RV-avisen for Randers kommune
I morgen kl. 9.09 udkommer en artikel om, at et flertal i Randers byråd, bevidst valgte at begå lovbrud på byrådsmødet mandag.
Så tjek RV-avisen i morgen.

RV-avisen for Randers kommune
I morgen kl. 9.09 udkommer en artikel om, at et flertal i Randers byråd, bevidst valgte at begå lovbrud på byrådsmødet mandag.
Så tjek RV-avisen i morgen.

RV-avisen for Randers kommune
I går var havde Randers Amtsavis fokus på nogle små røde pæle i Harridslev. En lokal borger havde bragt en journalists opmærksomhed.
Som det læses i artiklen i Randers Amtsavis, så vidste en lokal Harridslev borger udmærket, hvad de mange små røde pæle handler om. Nemlig radikale Poul Rubach. Hvorfor ved Poul Rubach dette? Ja, det er der en såre enkel forklaring på, smil.
Forklaringen er nemlig den, at projektet “de røde pæle”, er et projekt der i tidernes morgen er født i kørelærer Poul Rubachs hoved. Poul har i flere år påpeget, at der er et stykke vej i Harridslev, der var trafikfarlig… for voksne som skolebørn. Poul Rubach har boet i byen i flere årtier… oprindeligt fra Sydbyen i Randers.

Rubach er jo en rutineret radikaler, og det var ved en budgetforhandling, at Radikale Venstre – på Pouls gode rådgivning – sørgede for projektet blev kom i kommunebudgettet. Projektet har ligget og ventet i basisbudgettet en del år… men nu, indrømmet med en for stor forsinkelse fra forvaltningens side) , ja så anlægges nu en markant mere trafiksikker vej (og skolevej for børnene) i Harridslev.
Der bliver en “2 minus 1 vej” på Vangvej; og et fortov på Sagavej var en del af pakken Radikale Venstre spillede ind med. Sagavej ER anlagt, udtaler Poul Rubach til RV-avisen for Randers kommune.
Så gode borgerne i Harridslev. I har i den grad noget at takkePoul for i den her sag – men den ære, er altid beskedne Poul Rubach, alt for beskeden til at tage æren for… Hvis ikke Rubach havde bragt trafiksikringen i Harridslev på bane, ja så ville den nok aldrig have set dagens lys…
Summa summarum. Radikale Venstre i Randers kommune, takker Rubach for god politisk rådgivning, gode udspil og kommentarer. Ikke kun i den her sag, men i det hele taget.
I parentes bemærket. I sidste uge var Poul Rubach også ude at kæmpe Harridslevs sag her i RV-avisen for Randers kommune. Her drejede det sig om et beslutningsforslag omkring, at kommunen skal blive bedre til at understøtte dagligvarebutikkerne i de mindre byer. Myndigt og men skarpe formuleringer i den sag blev givet, af den gode Harridslev borger. Rubach er rasende over SF, DF, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Velfærdslisten, de konservative, Liberal Alliance samt Erik Bo Andersen Østbroen forpurrede en rigtig god idé for de mindre byer.
Læs artikel om butikkerne TRYK HER

Kl. 16.00 i dag er der byrådmøde. I alt 31 dagsordenpunkter er på dagsordenen. Bl.a. Nordic Waste tillægsundersøgelsen, der ses i sag 233.
Læs dagsordenen TRYK HER
Se byrådsmødet live TRYK HER
Byrådsmødet i dag er det sidste, før Randers byråd går på en velfortjent politisk sommerferie. Første byrådsmøde efter sommerferien er dateret den 24. august, og mødet begynder som altid kl. 16.00.

RV-avisen for Randers kommune
Ugen der snart er forbi, havde to højdepunkter. De to indlæg med Poul Rubach og Hans Toftdahl.
Her er hvad der hændte i uge 25 her i avisen:
Mandag den 15. august: Ændringsforslag fra ABVs skæbne – vedrørende butikker + en artikel mere.
Tirsdag den 16. august: Reserveret. Konference om fremtiden Randers kommune IDAG
Onsdag den 17. august: Rubach raser – troede det nye flertal lyttede til borgerne
Torsdag den 18. august:Fantastisk konference om Randers kommunes fremtid + en artikel mere.
Fredag den 19. august: Toftdahl: Tilfreds med regeringen – forundret over Randers-borgmesteren.
Lørdag den 20 august: Første økonomiske status gøres.

RV-avisen for Randers kommune
På det kommende byrådsmøde giver forvaltningen første økonomiske status for budgetåret 2026.
Forvaltningen sammenfatter på følge de måde: Forventet regnskab pr. 31. marts 2026 viser på baggrund af de indmeldte forventninger fra fagforvaltningerne et overskud på ordinær drift på 193,4 mio. kr. De skattefinansierede anlægsudgifter forventes at udgøre 225,2 mio. kr. Resultatet af ordinær drift og anlæg forventes dermed samlet set at blive et underskud på 31,9 mio. kr.
Hertil nævnes i sagen, at det på nuværende tidspunkt er det likviditetsmæssige resultat forværret med 102 millioner kroner, end forventet.
Social og arbejdsmarkedsudvalget er stadigvæk et område der presser kommuneøkonomien. I sagen læses citat: “ Det forventede resultat inkl. den overførte gæld udgør dermed en gæld på 44,8 mio. kr. ved udgangen af 2026.
Alt i alt er kommunens økonomi under pres. Måske, der er tikkende økonomiske bomber. F.eks. på beskæftigelses området… hvor regimet dikteret fra landsplan nu udfoldes. Der gås ikke mere i dybden i denne mini analyse… vi er jo kun nået til den 31. marts.
Under alle omstændigheder kan der godt konkluderes, at budgetforhandlingerne til efteråret nok ikke giver meget rådighedsbeløb.., med mindre der kommer en positiv økonomisk bombe under kommuneforhandlingerne – forstået således kommunerne gives mange flere penge, end forventningen er i skrivende stund.
NB. I går blev den økonomiske aftale mellem KL og regeringen offentliggjort. Mere om aftalens konsekvenser for Randers kommune kan læses her i RV-avisen for Randers kommune; i næste uge.

RV-avisen for Randers kommune
Mangeårige formand for Radikale Venstre i Randers kommune Hans Toftdahl, er meget tilfreds med at Radikale Venstre igen er regeringsbærende parti – for første gang i 11 år.
Regeringen består af vi radikale, Socialdemokratiet, Moderaterne og Socialistisk Folkeparti. Den tidligere radikale lokalformand tænker, at ABFM-regeringen kan holde i det meste af valgperioden. Kun giver Pia Olsen Dyhrs rådgiver-eskapade visse panderynker, for man må stille spørgsmål om SF og Olsen Dyhr reelt er klar til at påtage sig regeringsansvaret… smil er ikke nok, når svære regerings beslutninger skal tages i årerne der kommer, bemærker Toftdahl tørt, men tilføjer han er mest optimist omkring den nye regering.
Som farfar og morfar bifalder Toftdahl, at en markant grøn omstilling nu iscenesættes. Det er godt for mine børnebørn og deres børn. Det skal være ambitiøst… klima og det grønne i regeringsgrundlaget, det er med stor pil op. Det har vores alle sammens klode brug for.
Når SF er med i en regering er det klart, at man som socialliberal kan blive nervøs for den økonomiske ansvarlighed – jeg tænker, Marin Lidegaard og co er garanten for, at økonomisk ansvarlighed bliver en grøn tråd i Danmarks grønneste regering nogensinde.
Det skuffer den tidligere B-lokalformand, at Venstre og de konservative ikke vil tage ansvar… i de her for Danmark vigtige og meget udfordrende tider. Toftdahl tænker, at Venstre og de konservative er nødt til at påtage sig rollen som sikre støttepartier i udenrigs og sikkerhedspolitikken. Det forventes af den fornuftige del af højrefløjen, vurderer den tidligere lokalformand.

Personligt er jeg glad for, at regeringen indeholder Martin Lidegaard, Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen. De tre politikere kendetegnes ved at være de tre folketingspolitikere, der har klart mest politisk substans af alle 179 folketingsmedlemmer… de kan deres politiske håndværk fuldstændigt. Godt de alle sidder i regerings-sædder – har tunge politiske poster – i de svære tider vi lever i.
Enhedslisten, ser den tidligere formand som det vigtigste støtteparti, og de er langt at foretrække, frem for højrefløjens mørke partier – Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne.
Godt for os alle, at Dansk Folkeparti og Danmarksdemokraterne ikke er med i regeringen, er uden for indflydelse. Deres populisme og mangel på politisk dybde har Danmark ikke brug for, hverken i nutid eller fremtid. Messerschmidts parti burde hedde DPF – Danmarks populistiske Folkeparti, griner Toftdahl.
I den verden vi lever i år 2026, er DF og DD ikke en del af løsningen for danskerne, så er det forresten ligegyldigt, om man bor i storbyerne eller på landet.
Internationalt
Aldrig i min levetid, har der været så meget brug for de internationale konventioner, som i den verden vi lever i nu. Vores nyindsatte grønne progressive regering står vagt om disse. Godt! Det bør danskere værdsætte – den internationale retsordens bevarelse skal vi kæmpe for, på samme måde, som vi siger vi må gøre med grundlovens ord og indhold; demokratiet… for et lille land som Danmark, er fastholdelse af det internationale retssamfund en meget vigtig ‘“sikkerheds-søjle”, i nutid og i fremtiden.
Lokalt
Toftdahl kan ikke lede være med at slutte af med en humoristiske bemærkning med lokalpolitisk indhold… det er da sjovt, at iagttage den meget forskelligartede måde, som Pia Olsen Dyhr og Randers` nye borgmester Rosa Yde-Lykke vurderer de politiske partiers værdier og politik.
Pia danser med et par partier i midten og et lyserødt socialdemokrati. Rosa derimod, hun har valgt at danse med er par meget mørke røde partier på den yderste venstrefløj, et par sorte partier på den yderste højrefløjen; og så et enkelt ganske mørkeblåt parti – er Rosa Yde-Lykke politisk farveblind?…klukker og spørger den tidligere læge og formand for Radikale Venstre i Randers kommune… og det med et radikalt stort glimt i øjet.
Toftdahl har svært ved at se noget politisk rationele med hensyn til SF-Randers’ valg af samarbejds- og konstitueringspartnere – ud over partiet for enhver pris ville have borgmesterposten… og kun det.
