
Var det en god ide, at Randers kommune optog Nordic Waste lånet for nogen tid siden. JA. I denne artikel gives argumenterne for at det var rigtigt set af byrådsflertallet.
Nordic Waste jordskredet har påført Randers kommune et stort pengebehov og pengeforbrug ingen har kunnet forudse. Derfor fik Randers kommune et lånetilbud af Folketinget (normalt har kommunerne i Danmark meget begrænset låneadgang). Et flertal i byrådet takkede ja, og nedenstående anskueliggøres hvorfor det var det eneste rigtige at gøre for at sikre stabil drift og forsat udvikling af vores kommune.
I ovenstående figur læses hvordan Randers kommunes likviditet havde set ud, hvis vi ikke havde taget imod Folketingets tilbud om at optage Nordic Waste lånet til at styrke vores likviditet/pengebeholdning (Nb. en låneforpligtelse Radikale Venstre i Randers kommune anser staten på sigt overtager!).
Af figuren ovenstående skal man være opmærksom på, at den gennemsnitlige kassebeholdning uden NW lånet forventes at ville være i alt 414 millioner kroner i 2026. Det er vigtigt at læseren er opmærksom på, at kassebeholdningen indeholder en række bevillinger, der allerede er givet eller som på anden vis er bundet, og dermed er ikke disponible. Af figur fremgår hvad kassebeholdningen er bundet til.
Af tabellen ovenstående ses at ikke-disponeret kasse går i minus, hvis NW lånet ikke var optaget. Det vil sige hele kommunens likviditet er brugt eller bundet til allerede besluttede tiltag byrådet har gjort, så at sige. Ingen af kommunens penge er frie penge – de er reelt forbrugt!
Minus 151 millioner kroner i ikke-disponeret kasse betyder, at kommunen dermed ville have et overtræk. Vi kan sige, at byrådet derved har besluttet flere anlæg og aktiviteter/drift end der er penge til i kommuneøkonomiens kassebeholdning. Hvis det var i en husholdning kan det sammenlignes med, at husholdningen bruger flere penge på forbrug, hus og have, end der penge til i husholdningensøkonomien. På et tidspunkt kan husholdningen ikke betale regningerne når de forfalder, hvis det allerede planlagte føres ud i livet.
BEMÆRK. Minus 151 millioner kroner betyder tillige, at havde kommunen ikke taget NW-låner på 290,6 millioner kroner, da skulle en pæn del af de planlagte anlægprojekter og kommunale aktiviteter have været droppet, neddroslet… eller udskydes i en årrække grundet likviditetsmangel i alle fire år.
I nedenstående figur ses den gennemsnitlige kassebeholdning hvor byrådet optager NW lånet (og det gjorde byrådet!). Bemærk, at den ikke disponerede kasse derfor er positiv i alle år; fra +139 mio. kroner i år 2026 til +244 mio. kroner det sidste år. Altså der er frie økonomiske midler til rådighed i alle fire år (perioden år 2026 – år 2029). Altså nu med lånets optagelse er der penge/likviditet, der ikke er disponeret til konkrete anlægsprojekter, områder/aktiviteter endnu. Hvis vi overfører det til privat-økonomien vil det sige, at husholdningen har penge/likvider til rådighed som er ubundne og kan bruges til fremtidige tiltag og beslutninger der måtte komme; enhver husholdning kender til at det er vigtigt have penge til de uforudsete muligheder eller udgifter.
Der var politiske grupper i Randers Byråd der ikke ville være med til at optage NW-lånet på ca. 290 millioner kroner. Hvad disse grupperinger aldrig fortalte offentligheden var hvilke politiske beslutninger de i givet fald ikke ville gennemføre. Jo jo klimabroen nævnte de, men den er IKKE mulig at droppe i den virkelige verden. Desuden dækker Klimabroens opsparing ikke alle minus-kronerne i ikke-disponeret kasse i perioden 2026 – 2029… anlæg drift mm må tillige skulle droppes eller udskydes i nogle år.
De politikere der sagde nej til NW-lånet foreslog , at istedet for lånet kunne kommunen blot sælge ud af kommunens værdipapir-beholdning. En håbløs politisk udtalelse, og hvorfor så det? Fordi værdipapirerne indgår i kassebeholdningen/ likviditetsbeholdningen… altså værdipapir-beholdningen tæller med i de to figurers søjler, der præsenteres her i artiklen… altså indgår i den gennemsnitlige kassebeholdning.
Sagt enkelt og mere tydeligt: Gennemsnitlig kassebeholdning = værdipapirbeholdning + øvrig pengebeholdning.

Det var alt for i dag. Lidt kompliceret stof, men nu er der givet en forståelse og forklaring på NW-lånet desværre var nødvendigt. Havde byrådsflertallet ikke taget lånet ville budget 2026 – 2029, som byrådsflertallet lige har vedtaget have gjort pænt mere ondt på borgernes velfærd og på kommunens udvikling.
Godt for Fremtidens Randers, erhvervslivet, ja os alle sammen, at vi optog lånet i den frygtelige situation Nordic Wastes tosserier og urene trav desværre har skabt her hos os.
Lige nu forsøger Randers kommune og staten at få forureneren til at skulle betale for miljø-svineriet. Det støtter Radikale Venstre her i Randers kommune; naturligvis. Vigtig fælles kamp, og vi skal selvfølgelig gå efter NW og dets bagland betaler regningen…
OBS. Regeringens øverste chef har lovet at Randers kommunes skatteborgere ikke skal betale Nordic-Waste regningen. Helt enig. Det løfte må og skal statsministeren og treparti-regeringen selvfølgelig holde hvis NW slipper… det kaldes troværdighed.
HUSK:

