Vorup og Helsted støjsikres – det er på tide

I Sydbyen og Nordbyen har der i årtier været borgere, som har været støjplagede. Motorvej er kilden der til. Byrådsmedlem I går har regeringen og Folketingets partiet lavet aftale om Infrastrukturplan 2035. Aftalte plan er godt nyt for borgere i Randers` forstæder. Nu får Randers støjvolde til vores borgere i Vorup og Helsted.

Desværre må Hornbæk vente en tid endnu med at få støjvold. Det slag skal også vindes.

Byrådsmedlem Mogens Nyholm har i den anledning lavet et skriv til Randers Amtsavis:

Læserbrev: Radikal ordfører tager støjværn med til forhandlingerne, kunne læses på forsiden af Randers Amtsavis 15. maj. Udmeldingen i avisen kom dagen efter, at folketingsmedlem Andreas Steenberg og jeg besøgte støjplagede borgere i Vorup.

Folketingsmedlem Andreas Steenberg holdt glædeligvis ord og godt for forstæderne, at der er afsat penge til støjbekæmpelse ved motorvejstrækningen. Penge direkte målrettet Randers- motorvejsstrækningen. Altså penge, vi i Randers har i hånden, så at sige. Herligt, at det lykkedes Steenberg at få støjværn ind i den endelige landsdækkende infrastrukturaftale – især for borgerne i Vorup- og Helsted-området.

Folketingsmedlem Andreas Steenberg

Da Steenberg besøgte Vorup for nogen tid siden, foreslog jeg radikales ordfører, at Folketinget giver bedre lånemuligheder til kommunerne til de meget store udviklingsprojekter. Eksempelvis til fremtidige fjordforbindelser.

Det er mit håb, at forslaget vedrørende nævnte lånemuligheder en dag ser dagens lys. Det er vigtigt for Randers Kommunes udviklingsmuligheder. I øvrigt må vi i Randers have statsstøtte til vores fjordforbindelse, på samme måde som Aalborg og Aarhus nu får statsstøtte til bro i Nordjylland og intern vej i Aarhus by.