I dag holdes årets afslutningsdebat i Folketinget

I dag er der Marathon debat på Christiansborg. Begynder formiddag og slutter vel ved midnatstid.

For kommunerne er dagens debat ikke betydningsløs. Det er klart, at i en debat er der vindere og tabere. Hvilke kræfter vinder? De blå, de røde eller bliver det uafgjort? Hvordan går det med med vi grønne?

Debatten er jo selvfølgeligt i høj grad landspolitik, men det er jo sådan at landspolitik indhyller lokalpolitikken. De kommunalpolitiske relaterede kampe, der ses i dagens afslutningsdebat, og resultatet af netop disse ordkrige, vil få betydning for kommunernes førelse og budgetlægning. Især når det forlyder, at S-mindretalsregeringen bruger afslutningsdebatten til at fremlægge et 10 årigt reformprogram…(vel første skridt til det kommende folketingsvalg).

Det hedder, at kommunalbestyrelsers beslutninger har størst indvirken på borgernes hverdag, men implementering af et reformprogram berører ikke bare kommunernes borgere, men også virksomhederne, og de ansatte indenfor både det offentlige og private.

Set fra kommuneniveauet er der ingen tvivl om, at dagens debats indhold, forløb og output får betydning for kommende års budgetforhandlinger her i Randers kommune.
God debat til dig og Folketingets partier.

Folketinget er sat – nu er der debat