Velkommen tilbage fra ferien

Hvis den ikke er allerede, er det, så sker det lige om lidt, at din sommerferie slutter og hverdagen starter igen. For nogle helt særlige, er det en ny hverdag der starter på mandag. Det er nemlig der det er første skoledag for rigtig mange elever til børnehaveklasserne i Randers Kommune. Det betyder, at mens du går i og nyder den sidste uge af ferien, så er der rundt i kommunen allerede lærere og pædagoger der er godt i gang med, at forberede sig til at skabe de bedste rammer for læring og trivsel rundt om på kommunens skoler. Lærere og pædagoger, der i de seneste år har været igennem en tilværelse fuld af tumult med en ny national folkeskolereform og en lokal skolestrukturændring. En ny skolestruktur der skulle skabe et økonomisk frirum til folkeskolen i kommunen, det til trods er der en lang række af kommunens skoler der pt. agere med underskud, underskud der år for år forværres, fordi man ikke i kommunen har formået at lave budgetaftaler der investere i folkeskolen.
Disse økonomiske kvaler betød, at et flertal i byrådet, før sommerferien godkendte økonomiske handleplaner for en række skoler, hvor største tiltag for at få økonomien på ret køl igen, er at “trække” børn “hjem” fra specialtilbud. Altså at tage børn med forskellige diagnoser og vanskeligheder ud af special-klasser og skoler. En afgørelse Radikale Venstre selvfølgelig stemte imod. Disse børn revisiteres hver år og skal en elev tilbage til sin stamskole, skal det selvfølgelig ske på grund af faglige og sociale motiver, ikke økonomiske.
Hvad hele denne “finte” kommer til at betyde hverdagen elever, lærerene, pædagoger og ikke mindst alle de familier der for et gigantisk opbrud i deres hverdag, det er ikke til at sige, men jeg lover Jer, at Radikale Venstre vil stå ved jeres side. Vi vil lade børn blomstre og det gør de kun i den rigtige jord, vi vil fremad og det kommer man ikke ved at se folkeskolen som ren udgift, vi vil fremad og levere rigtige løsninger på rigtige problemer. #fremad #dkpol #folkeskolen

NB!
Mød Radikale Venstre på Rådhuspladsen i Randers på lørdag d. 11 aug. Hvor vi står klar til at få en snak med kommunens borgere om folkeskolen, både lokalt og nationalt. #talmed

Udgivet i Politik