Læserbrev: Tidlig indsats betaler sig

Poul Rubach

Tidlig indsats betaler sig

Vi ved fra utallige undersøgelser både internationalt og i Danmark (oftest sker det med henvisning til nobelpristageren James Heckmann), at en tidlig indsats i forhold til børn i problemer, har en langt større effekt, og er langt billigere end hvis man venter til de bliver ældre. I Randers har vi i mange år haft problemer med at udgifterne til familieområdet, altså til oftest børn der er i problemer, er løbet fra budgetterne. Og vi har igen og igen debatteret hvordan vi skal få rettet op på det, men det bliver kun til lappeløsninger.

Skulle vi ikke på tværs af fløjene i Randers byråd blive enige om, at det vil vi rette op på. At vi vil gøre det som vi rent faktisk ved virker: lave en massiv indsats for børnene, lige fra de er helt små. Droppe enhver tanke om at deres problemer ”nok går over”, for det gør de som hovedregel ikke. Det bliver kun værre for børnene og dyrere for kommunen.

Med et sådan initiativ kunne vi for alvor sætte Randers på danmarkskortet, med et initiativ der har betydning for almindelige randersborgere.

Poul Rubach
Nr. 2 på liste B