Læserbrev: Velfærd: Forskellen på dem og os

1. Mogens Nyholm

Mogens Nyholm

Velfærd: Forskellen mellem os og dem

Den 21. november er der kommunevalg. Ordet er nu vælgernes.

For mange vælgere er de ældre og børnene vigtige valgtemaer.

Radikale Venstre har lavet en sammenligning mellem vores budgetudspil, forligskredsens samt socialdemokraternes på to velfærds kerneområder: Børnene og De ældre.

Ved budgetbehandlingen for Budget 2018-2021 fremlagde Radikale Venstre nemlig vores eget budget, ligesom socialdemokraterne gjorde det. Venstre og Dansk Folkeparti havde et fælles budgetudspil, og det er det budget, der gælder for Randers Kommune til næste år.

Hos de ældre (omsorgsdelen) afsætter socialdemokratiet mest over hele perioden. I år 2018 afsætter Hansen og co. 5-6 mio. mere end Radikale og Venstre. I årerne 2019-2021 afsætter socialdemokraterne 6,5 mio. mere end de Radikale og hele 12. mio. mere end Venstres og DFs forligsbudget gør.

Hos børnene er fokusset størst hos de radikale (0-5 årige børn, skolebørn og de sårbare). I 2018 ville Radikale bruge ca. 20 mio. kr. mere end Venstre/DF og 6 mio. mere end socialdemokraterne. Nogenlunde samme forhold ses i år 2019. I år 2020 og 2021 ville Radikale Venstres budget – hvis det var blevet vedtaget – have givet 28 mio. kr. mere end socialdemokraterne budgetudspil, og ca. 32 mio. kroner mere end det budget Venstre og Dansk Folkeparti vedtog sammen. 32 mio. kr. ville altså give mulighed for megen omsorg og opmærksomhed til børnene, samt give reelt råderum til tidlig indsat.

Valget er klart på kernevelfærden. Socialdemokraterne prioriterer de ældre mest, og hos børnene er Radikale Venstre klart mest ambitiøse. Venstre og DF prioriterer fastholdelse af skatter højere end mere velfærd, hvor Radikale og socialdemokraterne begge taler for lidt højere skatter, for at få råd til mere velfærd; og det er faktisk tiltrængt… Venstre og DF har faktisk fejet en del velfærdsudfordringer ”ned under gulvtæppet” til efter kommunevalget. Alt i alt. Så enkelt er valget for vælgerne med hensyn til kernevelfærden i de næste fire år.

Sammenligningen kan ses på vores hjemmeside under menupunktet Budget 2018

Mogens Nyholm