Nyt kandidathold skal sættes

!Radikales løbehold ved Randers Ugen 2013. Lige nu skal et byrådshold samles.

Radikale Venstre i Randers Kommune er ved at gøre klar til kommunevalget 2017.

Lige om lidt er afholdes valgseminar (marts måned) og derefter geneforsamling 2017.

Det er  to vigtige brikker i år 2017, men lige så vigtigt er det, at vi får sammensat et stærkt byrådshold, bestående af profiler der kan gå ud og tage kampen op i mod øvrige partier og listers kandidater. Vi arbejder målrettet med det for øje.

Kommunevalget ultimo i år er et meget vigtigt valg. Formand Hans Toftdahl har skitseret dette i et læserbrev medio december 2016 – kunne læses i lokale aviser. I læserbrevet påpegede Toftdahl bl.a.:

Set fra Radikale Venstres synspunkt har Randers kommune brug for et helt andet flertal, hvor Socialdemokratiet og Venstre stækkes, mister det absolutte flertal. Det tvinger dem nemlig til at lytte til byrådets øvrige partier, fremfor som det er nu, hvor S og V reelt aldrig lytter til andre end sig selv.

Mht. DF’s aktuelle indflydelse siger de frafaldne DF-bestyrelsesmedlemmer det jo klart: Eneste DF fodaftryk er frikadelle-sagen. Ellers mener de frafaldne, at DF er et halehæng til Venstre. Dette er en helt korrekt vurdering.

Randers kommune har mere end nogensinde brug for en samlende borgmester, og den type borgmester findes bedst hos et af de mindre partier. Simpelthen fordi en sådan borgmester tvinges til at tale med alle byrådets partier/lister for at få flertal (læs hele indlæg TRYK HER)

Vi har i indeværende byrådsperiode erfaret, at der er brug for et kulturskifte i byrådssalen. Alt for meget politik afgøres i en samtale mellem Socialdemokratiet og Venstre, og det bag ukkede døre. Øvrige partier/lister tages for det meste  ikke  med på råd, og det ses ofte på kvaliteten af beslutningerne. Tænk f.eks.  på skolestrukturproces, Ejendomsservice og den manglende opmærksomhed på vores børns opvækst og uddannelse.

Der er brug for stærke radikale byrådskandidat profiler der kan være med til at udfordre det bestående flertals kandidater og den bestående politiske kultur…så valgets resultat betyder byrådssalen efter 2017 i højere grad bliver et sted hvor der bliver lyttet til alle partier og lister. Og radikales antal øges.

Alle byrådsgrupper har noget at byde ind med. Vi tror på at det i den sammenhæng kunne være gavnligt med en borgmester fra en af de mindre partigrupper. En borgmester der nærmest tvinges til at tale med hele viften af byrådspartier.

Red.

Udgivet i Byrådet, Det Radikale Venstre i Randers kommune, Politik