Randers – en særlig vanskeligt stillet kommune?

Læserbrev i www.byen.nu tirsdag den 10. september 2013

Nyholm vil have bedre lederskab

Randers Kommune har en vision om at ”Vi vil mulighederne”. Desværre har vi også en borgmester, der hverken kan eller vil mulighederne. Derfor ender vi år efter år med at budgettet kun lige kan hænge sammen ved hjælp af gældsætning og besparelser. Og så altså et tilskud, som særligt vanskeligt stillet kommune.

Således også i år.

På det netop overståede budgetseminar for hele byrådet har vi fået forelagt et budgetforslag, der igen indeholder de sædvanlige ingredienser. Denne gang med den særlige finesse, at besparelserne uden politisk behandling allerede er indarbejdet i basisbudgettet. Når Henning Jensen Nyhuus om disse besparelser udtaler til lokalpressen, at de ikke rammer børnene, taler han – forhåbentlig – mod bedre vidende. Når priserne ikke fremskrives i 2014 giver det naturligvis færre midler at arbejde med, når specialskolerne reduceres med 3,2 mio. kr. årligt rammer det selvfølgelig børnene, når 4 fritidshjem nedlægges/omlægges rammer det selvfølgelig børnene. Og sådan kunne jeg blive ved. Jeg vil opfordre udvalgsformanden på området til at studere disse besparelsesforsalg grundigt.

Også de allersvageste rammes, nemlig de børn der har det svært i livet. Her reduceres budgettet med 1,3 mio. kr. Samtidigt reducerer man budgettet med 2 mio. kr. under dække af det nye modeord innovation”. Det er grotesk, når man samtidigt ved at Randers Kommune er en af de kommuner der oftest underkendes af Den sociale Ankestyrelse fordi vi undlader at anbringe børn, der har behov for det. Skal vi virkelig have en Randers sag før hjn tager sit ansvar alvorligt?

Der er ikke afsat en krone til implementering af folkeskolereformen. Det betyder at eneste vej er at presse den enkelte lærer på forberedelsestid etc. Spørg vore dygtige og samvittighedsfulde medarbejdere om det går ud over kvaliteten?

Desværre har vi en borgmester for hvem det at beholde de gyldne kæder er blevet målet i sig selv. En borgmester uden visioner og uden lederskab.

Men sådan behøver det ikke være. Randers Kommune er en god kommune med mange muligheder. Men vi skal gribe dem og arbejde stenhårdt for at udnytte dem. Det kræver lederskab og hårdt arbejde.

Det kan du gøre noget ved til november!

Det bliver ikke let for en ny borgmester at rette op på tingene i Randers Kommune. Flere års økonomisk og politisk misregime har sat sine spor.

Derfor bliver det nødvendigt med et uanmeldt kasseeftersyn – økonomisk og politisk.

Men vi har mulighederne, hvis vi griber dem.

Udgivet i Læserbreve Etiket: , ,