Grib chancen for succes!

Læserbrev i Randers Amtsavis den 13. juli af byrådsmedlem Mogens Nyholm

Ungeprojektet: Den 4. juli havde uddannelsesredaktør Jacob Fuglsang en uddannelsesanalyse i Dagbladet Politiken. En analyse der klart anskueliggør, at vores lokale erhvervslivs fremførte ”projekt sårbare og udsatte unge” er rigtigt set.

I Fuglsang analysen ses bl.a. følgende statements:

1. Den lave søgning mod et håndværk er et af efterårets varmeste (lands)politiske emner
  2. Der skal nærmest en kulturrevolution til at få flere unge til at søge mod håndværk
  3. Kun 17 % af en ungdomsårgang søger en erhvervsuddannelse. Det vil i løbet af få år give stor mangel på håndværkere.
  4. De danske erhvervsuddannelser er i øvrigt også berømmet i udlandet blandt andet for vekselprincippet

Fuglsang-analysen angiver samme urovækkende tendenser, som er blandt årsagerne til lokale håndværkere og virksomheder meget rosværdigt tilbyder Randers Kommune ”projekt sårbare og udsatte unge”. Analysen tydeliggør, at der både er sociale og strukturelle begrundelser for, at byrådet skal genoverveje tilbuddet fra vores lokale erhvervsliv.

Vores lokale erhvervsliv tilbyder bl.a. de sårbare unge valgmuligheder, vekseluddannelse og coaching i folkeskoleårene samt garanti om læreplads. Giver chancen til sårbare unge, der ikke magter at styre sit eget liv; som avisen dygtigt har iscenesat i diverse artikler.

Trist hvis politisk og lokalt snæversyn måske gør en ende på erhvervslivets fantastiske tilbud til kommunens mest sårbare unge mennesker… for som den meget erfarne socialrådsgiver Grete Skovhus i særdeles rosende vendinger bemærker her i avisen den 26. juni, at ”her kan Randers Kommune i kraft af nytænkning gøre en forskel og få opmærksomhed for at gøre en både særlig og anderledes indsats”.

Radikal Venstre vil underbygge projektets perspektiver med næsten samme fine ord, som chefredaktør Turid Fennefoss anvender den 4. juli i en avisleder: ”Bolden er givet flot op til potentiel succes. Nu skal den gribes og spilles af det lokale erhvervsliv og byrådet i forening”… der er meget at vinde

Udgivet i Læserbreve Etiket: , ,